View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verschil ouderlijke warmte en structuur en samenhang met de sociaal-emotionele ontwikkeling

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Kazarjan, LJ-3355772 en Kool, J-3368076 en Vlaardingen, NJK van-3643239 en Voet, AF-3569624.pdf (292.9Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Kool, J.
        Kazarjan, L.J.
        Voet, A.F.
        Vlaardingen, N.J.K. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek heeft zich gericht op de verschillen tussen moeders en vaders met een kind in de leeftijd van 12 tot 48 maanden in het bieden van ouderlijke warmte en structuur. Tevens is hierbij gekeken naar de samenhang tussen ouderlijke warmteen structuur en de sociaal-emotionele ontwikkeling van deze jonge kinderen en de verschillen hierin tussen moeders en vaders. Aan dit onderzoek hebben 307 tweeoudergezinnen meegedaan. Zowel moeders als vaders hebben een vragenlijst ingevuld met betrekking tot het eigen opvoedgedrag. Daarnaast hebben moeders vragenlijsten ingevuld met betrekking tot de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Uit het onderzoek is gebleken dat moeders zowel meer warmte als structuur bieden dan vaders. Tevens is naar voren gekomen dat naast moeders ook vaders belangrijk zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. Echter, de warmte en structuur van moeders blijkt belangrijker in de voorspelling van de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind, dan de warmte en structuur van vaders. Wanneer een kind problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling vertoont, is het van belang om zowel moeders als vaders te betrekken bij een mogelijke interventie. Dit vanwege de bevinding dat vaders ook belangrijk zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9347
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo