View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen motorische ontwikkeling en taalverwerving Een onderzoek naar de relatie tussen motorische ontwikkeling en taalontwikkeling bij kinderen van 16 tot en met 30 maanden.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Hoogenboom, ISM-3617254 en Imperator, RHR-3487962 en Wijnen, LE van-3340015.pdf (329.8Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Hoogenboom, I.S.M.
        Imperator, R.H.R.
        Wijnen, L.E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het huidige onderzoek heeft zich gericht op de vraag of er een relatie bestaat tussen de motorische ontwikkeling en een fundamenteel aspect van de cognitieve ontwikkeling, de taalverwerving. Ontwikkeling op motorisch gebied geeft het kind de mogelijkheid de wereld te verkennen, waarmee het kind in staat wordt gesteld die vaardigheden te verwerven, te beoefenen en te verfijnen die het nodig heeft om communicatie en taal te ontwikkelen. Eerder onderzoek wees de grove motorische ontwikkeling al aan als een belangrijke voorspeller voor de cognitieve ontwikkeling, in tegenstelling tot de fijne motorische ontwikkeling. Naast communicatie zijn twee andere aspecten van de taalontwikkeling beschreven, namelijk receptieve taal en productieve taal. In dit onderzoek werd verwacht dat een hoger niveau van grove motoriek een hoger niveau van communicatie, receptieve woordenschat en productieve woordenschat zou voorspellen. De grove en fijne motorische ontwikkeling en taalontwikkeling van kinderen tussen de 16 en 30 maanden is daarbij in kaart gebracht. Aan ouders werd gevraagd de Ages and Stages Questionnaires (ASQ) in te vullen die betrekking hadden op vijf ontwikkelingsgebieden, waaronder communicatie, grove motoriek en fijne motoriek. De begrippen receptieve en productieve woordenschat werden meetbaar gemaakt met behulp van de korte oudervragenlijst Lijsten voor communicatieve ontwikkeling 2 (N-CDIs). De resultaten van het onderzoek lieten zien dat grove motoriek een middelmatige tot sterke voorspeller is voor de communicatie, receptieve woordenschat en productieve woordenschat. Een relatie tussen de fijne motoriek en taalontwikkeling werd echter niet gevonden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9344
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo