View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De samenhang tussen ouderlijke warmte en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen tussen de 12 en 48 maanden

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Hof, T-3339408 en Maes, KM-3242293 en Merkies, SDG-3339637 en Wel, Mi van der-3362515.pdf (240.6Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Hof, T.J.C.
        Maes, K.M.
        Merkies, L.
        Wel, M.I. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond In veel van de bestaande onderzoeken naar de samenhang tussen ouderlijke warmte en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, is de rol van vader onderbelicht gebleven. Ook is het onderzoek naar jongere kinderen schaars. Het huidige onderzoek richt zich daarom op jonge kinderen en betrekt zowel vaders als moeders in het onderzoek. Het doel is zicht te krijgen op de samenhang tussen ouderlijke warmte en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen tussen de 12 en 48 maanden (M = 30, SD = 9.64). Methode Alle deelnemende ouderparen (N=307) hebben vragenlijsten ingevuld over de opvoeding van hun kind. Moeders vulden daarnaast nog vragenlijsten in over de ontwikkeling van hun kind. Resultaten en conclusie Resultaten tonen dat moeders meer warmte geven dan vaders. Voor beide ouders geldt dat meer warmte samenhangt met minder problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Moederlijk warmte blijkt samen te hangen met minder externaliserend probleemgedrag van kinderen, dit geldt niet voor vaderlijke warmte. Verder komt naar voren dat er geen verschillen in sociaal-emotionele ontwikkeling zijn tussen jongens en meisjes, betreft het behalen van sociaal-emotionele mijlpalen. Jongens laten wel meer externaliserend probleemgedrag zien dan meisjes. Warmte van vaders en moeders is niet van verschillend belang voor jongens en meisjes. Dit onderzoek toont aan dat zowel vaderlijke als moederlijke warmte samenhangt met de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen tussen de 12 en 48 maanden. Het is daarom aan te raden vaders meer te betrekken in preventie- en interventieprogramma's voor problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9343
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo