De samenhang tussen ouderlijke warmte en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen tussen de 12 en 48 maanden
Publication date
2011Author
Hof, T.J.C.
Maes, K.M.
Merkies, L.
Wel, M.I. van der
Metadata
Show full item recordSummary
Achtergrond In veel van de bestaande onderzoeken naar de samenhang tussen ouderlijke warmte en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, is de rol van vader onderbelicht gebleven. Ook is het onderzoek naar jongere kinderen schaars. Het huidige onderzoek richt zich daarom op jonge kinderen en betrekt zowel vaders als moeders in het onderzoek. Het doel is zicht te krijgen op de samenhang tussen ouderlijke warmte en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen tussen de 12 en 48 maanden (M = 30, SD = 9.64).
Methode Alle deelnemende ouderparen (N=307) hebben vragenlijsten ingevuld over de opvoeding van hun kind. Moeders vulden daarnaast nog vragenlijsten in over de ontwikkeling van hun kind.
Resultaten en conclusie Resultaten tonen dat moeders meer warmte geven dan vaders. Voor beide ouders geldt dat meer warmte samenhangt met minder problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Moederlijk warmte blijkt samen te hangen met minder externaliserend probleemgedrag van kinderen, dit geldt niet voor vaderlijke warmte. Verder komt naar voren dat er geen verschillen in sociaal-emotionele ontwikkeling zijn tussen jongens en meisjes, betreft het behalen van sociaal-emotionele mijlpalen. Jongens laten wel meer externaliserend probleemgedrag zien dan meisjes. Warmte van vaders en moeders is niet van verschillend belang voor jongens en meisjes. Dit onderzoek toont aan dat zowel vaderlijke als moederlijke warmte samenhangt met de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen tussen de 12 en 48 maanden. Het is daarom aan te raden vaders meer te betrekken in preventie- en interventieprogramma's voor problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.