De invloed van kind- en omgevingsfactoren op de schoolparticipatie van kinderen met syndroom van Down in de leeftijd van 6 t/m 14 jaar.
Summary
Achtergrond: Een groot deel van de kinderen met het Down syndroom (DS) nemen deel aan verschillende vormen van onderwijs. Er is echter nog weinig bekend over de daadwerkelijke participatie van kinderen met DS aan verschillende schoolse activiteiten en de factoren die daarop van invloed zijn. Doel: Onderzoeken van de invloed van kindgebonden factoren (i.e., IQ, zelfredzaamheid, mastery motivation, sekse) en de omgevingsfactor ‘type onderwijs’ op de schoolparticipatie van kinderen met DS in de leeftijd van 6 t/m 14 jaar oud. Methode: Achtenzestig kinderen met DS afkomstig van verschillende schooltypes (speciaal onderwijs en regulier onderwijs) participeerden in de studie. Zelfredzaamheid werd gemeten met de PEDI, mastery motivation met de DMQ, en daarnaast werd een algemene vragenlijst over demografische gegevens afgenomen. De schoolparticipatie werd gemeten met een voor dit onderzoek samengestelde vragenlijst die door de docent ingevuld werd. Resultaten: Schoolparticipatie van kinderen met DS bleek significant samen te hangen met zelfredzaamheid (i.e., domein sociaal functioneren). Er werd geen significante correlatie gevonden tussen schoolparticipatie en mastery motivation. Het verschil in schoolparticipatie tussen jongens en meisjes bleek niet significant, evenals het verschil in participatie tussen regulier onderwijs en speciaal onderwijs. Ook het IQ bleek niet significant van invloed op de schoolparticipatie. Conclusie: Kinderen met DS die minder zelfredzaam zijn op het sociale domein lijken minder goed te participeren in de schoolcontext.