View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Laat ze niet (uit)vallen! De rol van gezin en opvoeding bij voortijdig schoolverlaten op Bonaire

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Spruit, S-3215938.pdf (1.005Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Spruit, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Door de omvang van het aantal drop-outs op Bonaire rijzen er vragen over de rol van opvoeding in het stimuleren van schoolgang. In dit mixed-methods onderzoek is empirisch bewijs geleverd voor de factoren die het risico op schooluitval beïnvloeden. Hierbij is in het bijzonder gelet op het gezin en de opvoeding. In studie 1 werd de visie van drop-outs en professionals op opvoeden onderzocht door middel van interviews en focus groepen. Studie 2 is erop gericht door middel van een vragenlijst inzicht te krijgen in de problemen, redenen voor voortijdig schoolverlaten en hulpbehoeften van leerlingen van het voortgezet onderwijs op Bonaire. De resultaten suggereren dat er een relatie is tussen voortijdig schoolverlaten en responsiviteit, monitoring en positieve communicatie van ouders. Vrienden blijken een belangrijke invloed te hebben; spijbelaars hebben minder vrienden met een positieve houding ten aanzien van school. Verder blijkt het dagelijks leven van jongeren en de opvoeding voor een groot deel bepaald te worden door de heersende armoede op Bonaire. Deze resultaten zijn in lijn met eerder onderzoek naar de vergaande invloed van een negatieve opvoeding. De beschreven aanbevelingen voor vervolgonderzoek en voor de praktijk zijn voornamelijk gericht op bewustwording van het belang van scholing en positief opvoeden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9237
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo