Getalbegrip bij kinderen van elf tot dertien maanden oud. De samenhang met de motorische ontwikkeling en de invloed van de socio-economische status.
Summary
Achtergrond: Kinderen ontdekken reeds op jonge leeftijd taken die geleerd moeten worden en de oplossing van deze taken door middel van exploratie. Spontane bewegingen creëren deze taken en de mogelijkheden voor het leren. Deze thesis onderzocht de samenhang tussen getalbegrip en de motorische ontwikkeling bij elf tot dertien maanden oude baby’s. Daarnaast werd gekeken naar de invloed van de socio-economische status van moeder (SES) Methode: Aan dit onderzoek hebben twintig baby’s deelgenomen met een gemiddelde leeftijd van 1 jaar en 10 dagen. Met de baby’s werden spelletjes gespeeld om de motorische- en cognitieve ontwikkeling te meten. Daarnaast hebben de ouders een vragenlijst ingevuld omtrent de SES. Resultaten: Er is geen significante samenhang gevonden tussen de motorische ontwikkeling en getalbegrip. Voor de samenhang tussen SES en zowel de motorische ontwikkeling als getalbegrip is eveneens geen significante samenhang gevonden. Conclusies: De baby’s behaalden geen hogere score op getalbegrip als de score op de motorische ontwikkeling en/of SES hoger was. Mogelijk is er wel een verband als getalbegrip en de motorische ontwikkeling over de tijd gemeten wordt. Daarnaast dient het meten van getalbegrip (het handelen) verfijnd te worden.