Gerontology and geriatrics in Dutch educational programmes
Summary
Inleiding: Het aantal ouderen zal de komende jaren sterk toenemen en zo ook de behoefte aan verpleegkundigen in de zorg voor ouderen. Helaas blijkt dat studenten niet gemotiveerd zijn om met ouderen te werken en daarnaast blijkt uit buitenlandse studies dat studenten niet voldoende kennis hebben over (zorgen voor) ouderen. Daarnaast geven studies aan dat er een verband is tussen kennis over ouderen en de houding ten opzichte van ouderen.
Onderzoeksvraag: Wat leren Nederlandse verpleegkunde studenten over gerontologie/geriatrie en welke barrières en stimulerende factoren voor het optimaliseren van de onderwijsprogramma’s, worden ervaren door de verpleegkunde opleidingen?
Methode: Het onderzoek is cross-sectioneel en descriptief. De opleidingen werden gevraagd een survey over de verpleegkunde bacheloropleiding in te vullen. Ook werden zij gevraagd de link naar een enquête naar minstens vijftig laatstejaars verpleegkunde studenten te e-mailen. Alle data werden in mei en juni 2011 verzameld.
Resultaten: 12 (70,9%) hogescholen en 304 studenten hebben deelgenomen aan het onderzoek. 25% van de hogescholen geven onderwijs over gerontologie en geriatrie geïntegreerd in zowel geïntegreerde als alleenstaande vakken. Geen van de scholen onderwijst in alleen alleenstaande vakken. Verpleegkunde studenten hebben gemiddeld 17,9 van de 35 kennisvragen over ouderen(zorg) correct beantwoord. 16,1% van de studenten wil liever of zeker wel met oudere patiënten werken. De meest herkende barrières zijn: gebrek aan interesse in gerontologie/geriatrie bij studenten, gebrek aan rolmodellen/voorbeelden in gerontologie/geriatrie in klinische settings, curriculum is al overladen en een negatief beeld van gerontologische/geriatrische verpleegkunde. 58,3% van de hogescholen wil steun in het opleiden van docenten en beter en meer lesmateriaal.
Conclusie: De drie belangrijkste aandachtspunten, zijn: 1)er moet geïnvesteerd worden in rolmodellen op de opleidingen en op stageplaatsen, 2)er dienen meer en betere lesmaterialen te komen en 3)gerontologische en geriatrische onderwerpen dienen meer als alleenstaande vakken gegeven te worden.