De samenhang tussen de ontwikkeling van jonge kinderen en warmte van de moeder.
Summary
In deze studie is onderzocht of er een samenhang tussen de cognitieve ontwikkeling, de taalontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de motorische ontwikkeling van kinderen van 0 tot 4 jaar oud en warmte bij de moeder is. Daarnaast is onderzocht of er verschillen zijn op basis van de sekse van het kind. Data is verzameld binnen het project “opvoeden; hoe doen ouders in Nederland dat?” De onderzoeksgroep bestaat uit 307 kinderen, in de leeftijd van 12 tot 48 maanden oud. Er is gebruik gemaakt van de Ages Stages Questionnaire (ASQ) de Ages Stages Questionnaire-Social Emotional (ASQ-SE) en de Opvoedingsvragenlijst welke is samengesteld op basis van verschillende valide bewezen onderzoeksinstrumenten. Vanuit dit onderzoek blijkt dat de cognitieve ontwikkeling en de taal ontwikkeling van meisjes verder gevorderd is dan die van jongens. Er zijn geen verschillen tussen de sociaal-emotionele ontwikkeling en de motorische ontwikkeling van jongens en meisjes gevonden. Warmte bij de moeder hangt positief samen met de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind en de cognitieve ontwikkeling van meisjes. Opvallend is dat de warmte van de moeder negatief samenhangt met de cognitieve ontwikkeling van jongens. Warmte bij de moeder hangt niet samen met de taal en motorische ontwikkeling van het kind. De belangrijkste aanbeveling voor toekomstig onderzoek is het aanbrengen van meer variatie in de steekproef.