De invloed van werkgeheugen op voorbereidende rekenvaardigheid
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van het werkgeheugen op voorbereidende rekenvaardigheid. Hierbij is de invloed van het werkgeheugen op de effectiviteit van de rekeninterventie “Ut KleuterREK” bij kinderen tussen de 4 en 7 jaar onderzocht. Eerder onderzoek geeft aan dat vroege rekenvaardigheid een goede voorspeller is voor latere rekenvaardigheid. Bij voorbereidende rekenvaardigheden speelt het werkgeheugen een grote rol. Vroege interventies bij zwakke rekenaars zouden van grote invloed kunnen zijn op latere rekenvaardigheid en het werkgeheugen.
In een voor- en nameting werd de voorbereidende rekenvaardigheid (UGT-R) en het werkgeheugen (aan de hand van vier taken van de AWMA) van de kleuters gemeten. Daartussen vond 8 weken lang de rekeninterventie “Ut KleuterREK” plaats. Uit de resultaten van het onderzoek komt naar voren dat kleuters met een bovengemiddeld werkgeheugen beter presteren op voorbereidende rekenvaardigheidstaken dan kleuters met een benedengemiddeld werkgeheugen. Zwakke rekenaars in de interventiegroep lieten vooruitgang zien op rekenvaardigheid en werkgeheugen. Als de interventiegroep vergeleken wordt met de controlegroep was, na de interventie, geen significante verbetering te zien op de voorbereidende rekenvaardigheid of het werkgeheugen. Tot slot zijn bij een vergelijking tussen interventie- en controlegroep zowel het algeheel werkgeheugen als het visueel-spatieel werkgeheugen niet van invloed op het effect van de interventie. Deze bevindingen worden besproken in de discussie.