Joint Attention Skills als voorspellers van receptieve taalontwikkeling en exploratie bij kinderen van 11 tot 13 maanden
Publication date
2011Author
Brussel, J.M. van
Vijfeijken, J.M. van de
Metadata
Show full item recordSummary
De huidige studie onderzocht de invloed van joint attention skills bij kinderen op hun receptieve taalontwikkeling en exploratie. Joint attention skills verwijzen naar de capaciteit om joint attention te initiëren en te beantwoorden en omvatten vele elementaire signalerende gedragingen, die worden gezien als de eerste sociale interactieve gedragingen. De focus van dit onderzoek lag op de hoeveelheid en de variatie in joint attention skills die kinderen, tussen de 11 en 13 maanden, gebruiken. Ook werd de relatie tussen exploratie en receptieve taalontwikkeling onderzocht. In de huidige studie werd een kleine steekproef (N = 12) van normaal ontwikkelende kinderen (M = 12.2 maanden) onderzocht op hun receptieve taalontwikkeling, joint attention, joint attention skills en exploratie. Assessment, middels codeerschema’s, van de joint attention skills was gebaseerd op de ‘Early Social and Communication Scales’.
De variatie in joint attention skills, en niet de hoeveelheid, bleek de receptieve taalontwikkeling te voorspellen. Er werd geen samenhang gevonden tussen exploratie en joint attention skills of receptieve taalontwikkeling. Zoals verwacht werden joint attention skills waargenomen zowel binnen als ook buiten de joint attention episodes. Resultaten laten zien dat alle joint attention skills, geselecteerd voor dit onderzoek, minimaal éénmaal door de kinderen gehanteerd zijn. ‘Alterneren’ was de meest gebruikte vaardigheid. Ook kwam naar voren dat joint attention skills minder gebruikt werden tijdens momenten van geconcentreerde exploratie. Met name de descriptieve statistieken van dit onderzoek zullen bijdragen aan de relatief lage hoeveelheid literatuur beschikbaar over joint attention skills bij jonge kinderen.