View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Sekse en Aandacht op Diepte van Exploratie en Vroege Taal bij Jonge Kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Baan-Rozema, DN-3457842 en Dieen, MM van-0164690.pdf (255.6Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Rozema, D.N.
        Dieën, M.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De huidige studie onderzocht sekseverschillen in diepte van exploratie en in vroege taal, en aandacht als mogelijke mediërende factor. 18 Baby’s (11 jongens) in de leeftijd van 11 tot 13 maanden namen deel aan het onderzoek. Diepte van exploratie werd gemeten als kwantitatieve totaalscore op verschillende exploratieve handelingen tijdens vijf taken. Aandacht werd gemeten met de subschaal Duration of orienting van de Infant Behavior Questionnaire (IBQ). Vroege taal werd gemeten met de onderdelen Receptieve taal en Acties en gebaren van de Nederlandse verkorte versie van de Communicative Development Inventories - Woorden en gebaren (N-CDI 1). Er werden geen significante sekseverschillen gevonden in diepte van exploratie, noch in vroege taal. Ook werden geen sekseverschillen in aandacht gevonden. Een mediatiemodel kon worden uitgesloten. Wel bleek een groot significant effect van aandacht op vroege taal. Op deze leeftijd blijken geen verschillen tussen jongens en meisjes in diepte van exploratie, in vroege taal en in aandacht, met een kleine steekproef. Toekomstig onderzoek kan zich richten op een grotere steekproef en op andere manieren van meten van de studievariabelen exploratie en aandacht. Tenslotte is meer onderzoek nodig naar de wijze waarop aandacht vroege taal beïnvloedt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9135
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo