Haal eruit wat erin zit. Onderzoek naar de motivatie en uitputting van talenten en de manier waarop zij het talentschap ervaren
Summary
Het behouden van en investeren in talentvolle werknemers is tegenwoordig een belangrijk
aandachtspunt van organisaties. Talenten kunnen competitief voordeel opleveren en inzicht in de
behoefte van talenten kan in de toekomst voor succes zorgen. Deze studie geeft inzicht in de
factoren die een rol spelen in de uitputting en motivatie van talenten en hoe talenten de
aangeboden talentenprogramma’s ervaren. De subpopulatie ‘talenten’ is nog nauwelijks
onderzocht en is daarom aan de hand van het bekende Job demands Resources Model van
Schaufeli & Bakker (2004; 2007) bekeken. Het JD-R model is gerepliceerd op deze specifieke
groep werknemers en er zijn twee extra factoren aan toegevoegd. De extra factoren zijn
vriendelijkheid en labelvoordeel. Vriendelijkheid is een persoonlijkheidsdimensie, bij een hoge
score op deze factor werd een sterkere relatie verwacht tussen taakeisen en emotionele uitputting.
Labelvoordeel is een nieuwe variabele en omvat de visie die talenten hebben ten opzichte van het
talentenprogramma. Een hoge score betekent dat zij het als toegevoegde waarde zien en als
unieke kans voor zelfontplooiing. Een lage score toont dat zij negatieve percepties ervaren die
met name zijn gericht op de hoge druk en verwachtingen van de omgeving. Van de factor
labelvoordeel werd de invloed bekeken op het motivationele proces.
De respondenten (N = 147) zijn talentvolle werknemers van een internationale organisatie.
Zij zijn op basis van objectieve criteria geselecteerd door de organisatie en er is kwantitatief
onderzoek verricht door middel van een online vragenlijst. Uit de resultaten is gebleken dat de
twee processen van het JD-R model grotendeels worden ondersteund, echter blijkt dat deze twee
processen niet voldoende zijn om de uitputting en motivatie van talenten volledig te dekken. Er
zijn crossrelaties gevonden, die in vervolgonderzoek meegenomen moeten worden. Het meest
opmerkelijke resultaat is de bufferende werking die een hoge score op labelvoordeel lijkt te
hebben. Dit houdt in dat de negatieve effecten van de afwezigheid van energiebronnen worden
opgeheven door een hoge score op labelvoordeel en heeft toch bevlogenheid en affectieve
commitment tot gevolg. De wetenschappelijke conclusies zijn ten slotte vertaald naar praktische
implicaties voor de organisaties, zodat de juiste investeringen in talenten kunnen leiden tot het
grootste rendement.