View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Goed voorbeeld doet volgen: Over de betrokkenheid van ouders bij de Stadsschool

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Veer, Evander-5923131 en Stolker, MLB-6313078.pdf (383.0Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Veer, E. van der
        Stolker, M.L.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Omdat het idee bestaat dat desegregatie de gesegregeerde Nederlandse samenleving ten goede kan komen, is de Stadsschool opgezet. Het doel hiervan is het creëren van structurele uitwisseling tussen kinderen in de gesegregeerde wijken Overvecht en Tuindorp in de stad Utrecht. Dit onderzoek heeft de attitude van ouders uit de verschillende wijken ten opzichte van de Stadsschool onderzocht en is onderzocht op welke manieren ouders betrokken kunnen worden bij de Stadsschool. Door middel van negen interviews en een focusgroep met vijf deelnemers zijn op kwalitatieve wijze data verzameld onder ouders uit Tuindorp en Overvecht. De attitude van ouders uit beide wijken tegenover de Stadsschool bleek positief te zijn, omdat het project kinderen kan leren omgaan met diversiteit. Ouders uit Overvecht legden tevens nadruk op het belang van uitwisselingen tussen ouders om gelijkheid te bevorderen. Ouders uit beide wijken waren zich bewust van hun voorbeeldfunctie en dus gaven alle ouders aan bereid te zijn om betrokken te worden bij de Stadsschool. Aanbevelingen zijn dan ook om ouders te laten participeren bij de uitwisseling door ouders mee te laten denken over de vorm en inhoud van de uitwisseling, ouders in te zetten als praktische ondersteuning en door het organiseren van ouder-kind activiteiten, zodat niet alleen kinderen maar ook ouders elkaar leren kennen en zo wederzijds begrip kan worden vergroot.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/905
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo