View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Nieuwe Werken meegewogen

        Thumbnail
        View/Open
        MAthesis - Patrick Stam.pdf (611.7Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Stam, P.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het Nieuwe Werken (HNW) is een organisatievorm die momenteel steeds meer terrein wint. HNW brengt nieuwe spelregels met zich mee: werken onafhankelijk van tijd en plaats, medewerkers sturen op resultaatgerichtheid, flexibele arbeidsrelaties en het organiseren van een vrije toegang tot kennis, ideeën en ervaringen. Voor HR-instrumenten (assessments, opleidingen/trainingen, management development, persoonlijk ontwikkelingsplan etc.) die worden gebruikt om medewerkers te stimulerenen in hun ontwikkeling, te beoordelen of te selecteren bestaat de mogelijkheid dat ze gedateerd zijn omdat deze instrumenten zijn toegespitst op de traditionele werkomgeving (focus op het functieprofiel als afgeleide van de organisatiedoelstelling) en niet of minder goed aansluiten op de veranderende werkomgeving (HNW). Het gewenst gedrag in de werkomgeving van HNW is in deze studie vergeleken met het gedrag van medewerkers in de traditionele werkomgeving. Hierbij is gebruik gemaakt van gedragsvoorbeelden die samen een competentie vormen. Het doel van het onderzoek was om inzicht te verkrijgen waar het gedrag behorend bij deze competenties verschilt tussen de twee typen werkomgeving. Tegelijkertijd is onderzocht welke competenties, die gerelateerd zijn aan HNW, van belang zijn zodat organisaties hun HR-instrumentarium beter kunnen afstemmen op de werkomgeving waarin zij als organisatie werkzaam zijn of waaraan zij adviseren. Een competentie is in deze studie gedefinieerd als: een combinatie van kennis, vaardigheden en gedrag. Bij het gedrag dat een competentie tot uitdrukking brengt gaat het om waarneembaar gedrag. Dit type gedrag vormt de essentie van het onderzoek. Uit de literatuur handelend over HNW en telewerken zijn de belangrijkste competenties geselecteerd die van betekenis leken te zijn voor HNW. Om inzicht in de gedragsverschillen horend bij de twee soorten werkomgevingen te kunnen krijgen is een online-enquête uitgezet onder medewerkers die of werkzaam zijn in de omgeving van HNW of in een traditionele omgeving. Om dit deel van het onderzoek mogelijk te maken zijn die medewerkers eerst geselecteerd op basis van een speciaal ontwikkelde organisatiescan HNW. Uit het onderzoek is gebleken dat binnen de gekozen set competenties gedragsverschillen blijken tussen HNW–omgevingen versus traditionele werkomgevingen. Dit impliceert dat in veel organisaties het HR-instrumentarium herijkt dient te worden omdat de huidige HR-instrumenten niet of niet voldoende aansluiten bij de omgeving van HNW. Om hierin weer de balans te hervinden dient naast het functieprofiel (waar het huidige HR-instrumentarium zich op focust) de belangrijkste competenties die gerelateerd zijn aan HNW te worden meegewogen omdat deze van belang zijn voor het goed kunnen functioneren in de nieuwe werkomgeving. De competenties die meegewogen dienen te worden zijn: organiseren van eigen werk, inzet, onafhankelijkheid, besluitvaardigheid, resultaatgerichtheid, communicatie, flexibel gedrag, samenwerken, netwerken en leiding geven. Om tot een herijking van de HR-instrumenten te komen dient de focus vooral te liggen op deze competenties inclusief bijbehorende gedragsvoorbeelden. Dit om nu maar ook in de nabije toekomst een juiste fit tussen medewerker en organisatie te bereiken en borgen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9036
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo