View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Typisch Noortje! Meisjecultuur en -identiteit in de Nederlandse meisjesstrip, 1975-1995

        Thumbnail
        View/Open
        Typisch Noortje - Meisjescultuur en -identiteit in de Nederlandse meisjesstrip, 1975-1979.pdf (1.495Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Rest, L.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        'Noortje' is anders. Daar waar de meeste strips in meisjesblad Tina romantisch, rolbevestigend of zelfs hopeloos ouderwets zijn - de zogenaamde "kostschoolromantiek" - is de 'Noortje'-strip brutaal, grappig, reflectief en soms zelfs satirisch. Het personage doet waar ze zin in heeft, ongeacht de verwachtingen die haar ouders of leraren koesteren. Noortje houdt van mode en optutten en is altijd wel tot over haar oren verliefd op een of andere jongen, maar is toch geen typisch meisje-meisje. Daar is ze veel te eigenwijs voor. En dat was ze al toen ze het levenslicht zag, in 1975. In dat jaar creëerden schrijfster Patty Klein en tekenaar Jan Steeman haar. Deze korte thesis beoogt na te gaan welke meisjesidentiteit wordt geconstrueerd in de strip 'Noortje' van het tijdschrift Tina tussen 1975 en 1979, en welke factoren daarbij een rol speelden. Ook bevat de thesis een inventarisatie van deze meisjesidentiteit in de jaren 1985 en 1995. De bevindingen zijn gebaseerd op een kwalitatieve (als semiotisch omschreven) analyse van een omvangrijk corpus van bronnenmateriaal. Aan de hand van drie invalshoeken (lichamelijkheid, seksualiteit en volwassenheid) wordt de constructie van een meisjesidentiteit in kaart gebracht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8958
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo