Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBleeker, M.A.
dc.contributor.authorHaar, J.N. ter
dc.date.accessioned2011-09-06T17:01:57Z
dc.date.available2011-09-06
dc.date.available2011-09-06T17:01:57Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8724
dc.description.abstractLandschap behoort net als het portret en het stilleven tot de belangrijkste genres van de beeldende kunst. Maar landschap duidt op meer dan alleen een schildering of afbeelding. Het is een specifieke manier van construeren die uitnodigt tot een specifieke manier van waarnemen. Deze landschappelijke manier van waarnemen, die vanuit de zeventiende-eeuwse landschapschilderkunst is ontstaan, breng ik in deze scriptie in verband met de decentrale waarneming die ik zo kenmerkend acht voor de hedendaagse dans. Door de voorstellingen The Stop Quartet [1996] van Johnathan Burrows, Herses [1997] van Boris Charmatz en NVSBL [2006] van Eszter Salamon te beschouwen als landschappen openen zich nieuwe manieren om dans te bespreken, beschrijven en analyseren. Een vermenigvuldigd perspectief, een pastorale conceptie van absorptie, een relationele manier van waarnemen en het ontbreken van een eenduidige focalisatie komen daarbij centraal te staan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2364209 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLandschap en de hedendaagse dans
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordslandschap, dans, hedendaagse dans, decentrale waarneming, pastorale conceptie van absorptie, waarnemen, Stein, Fuchs, Lehmann, landscape, analyse, perspectief
dc.subject.courseuuTheaterwetenschap (Theatre Studies)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record