dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Leurs, R.H. | |
dc.contributor.author | Hoop, S. de | |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T18:00:50Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T18:00:50Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/868 | |
dc.description.abstract | In dit bacheloreindwerkstuk wordt aan de hand van een discoursanalyse onderzocht hoe IMDb-reviewers betekenis geven aan The Umbrella Academy door middel van genreclassificaties. De betekenisgeving wordt onderzocht aan de hand van drie culturele praktijken uit Jason Mittells genretheorie: definitie, interpretatie en evaluatie. De culturele praktijken zijn leidend voor de drie deelvragen die samen de hoofdvraag beantwoorden. Bij de culturele praktijk definitie benoemen de reviewers voornamelijk de genres comedy, actie, drama en het superheldengenre. Van deze vier genres zijn er echter maar twee die daadwerkelijk als genreclassificatie gebruikt worden op het ratingplatform IMDb. Daarnaast geven de reviewers regelmatig een interpretatie, waarmee een gelijkenis getrokken wordt tussen de serie en de gelijknamige stripreeks. Ook interpreteren de reviewers de serie als herkenbaar en voorspelbaar, wat volgens de meerderheid van de reviewers komt door het gebruik van het superheldengenre. Verder wordt de serie regelmatig geïnterpreteerd als overeenkomstig met de superheldenfilmreeks van Marvel’s X-Men. Aan de hand van definitie en interpretatie wordt bij evaluatie duidelijk dat een deel van de reviewers de serie een positief waardeoordeel geeft, omdat ze de serie als verfrissend en onderscheidend ervaren ten opzichte van het superheldengenre. De negatieve waardeoordelen van de reviewers zeggen precies het tegenovergestelde. Zij ervaren de serie als slecht en saai door het gebruik van het superheldengenre. Het superheldengenre komt bij alle drie de culturele praktijken prominent naar voren, waarbij er op een onbewuste manier vaak gerefereerd wordt aan de superheldenformule van Peter Coogan. De IMDb-reviewers geven voornamelijk betekenis aan de serie door middel van genreclassificaties door hun eigen verwachtingen van de genres voorop te stellen. Zowel de toegekende genreclassificaties op Netflix als op IMDb hebben weinig invloed op de betekenisgeving van kijkers. Deze uitkomst komt overeen met de theorie van Roy Stafford en Gill Brantson, die stellen dat dat komt door de verwachtingen die de kijker heeft van het verhaal. De reviewers kennen de serie voornamelijk de genreclassificaties superhelden en drama toe. Met behulp van deze twee genres geven de reviewers zowel positieve als negatieve waardeoordelen over The Umbrella Academy. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 2484879 | |
dc.format.mimetype | application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De betekenisgeving van IMDb-reviewers aan The Umbrella Academy door middel van genreclassificatie. | |
dc.type.content | Pre-master Project | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Umbrella Academy, genreclassificaties, IMDb-reviewers, ratingplatform | |
dc.subject.courseuu | Film- en Televisiewetenschap | |