Dat zijn vaak de beste lessen
Summary
Dit artikel is een verlenging van het artikel Het CSE Filosofie-oxymoron of elipsis? waar wij, Koos Vos en Boriana Ivanova, begonnen zijn met de presentatie en de analyse van de resultaten van ons praktijkgericht onderzoek. Wij hebben onderzocht in hoe verre filosofiedocenten een spanningsveld ervaren tussen het eigen onderwijs en de lespraktijk van het eindexamenjaar. Onze hoofdvraag luidt: In hoe verre ervaren filosofiedocenten een spanningsveld tussen hun eigen onderwijsdoelen en de lespraktijk van het eindexamenjaar?
In Het CSE Filosofie-oxymoron of elipsis? geven we aan wat de aanleiding is geweest voor ons onderzoek, hoe we dit hebben gepland en uitgevoerd, welke onderzoeksmethodes we hanteren en wat onze verwachtingen zijn omtrent de uitkomst van het onderzoek.
Hieronder leest u over de aansluiting tussen het kwantitatieve onderdeel van het onderzoek, de enquête, en het kwalitatieve deel daarvan, de interviewgesprekken. Het onpersoonlijk beeld van het spanningsveld ofwel het beeld dat komt uit de enquêteresultaten, krijgt in het onderstaand stuk een persoonlijke invulling. U leest hier hoe filosofiedocenten hun lessen in het eindexamenjaar didactisch vorm geven en waarom. Wij hebben ons voorgenomen om de verhalen van de docenten in verband te brengen met enerzijds theorieën over de geslaagde les in het vak filosofie en anderzijds met elkaar. Vervolgens gaan we kijken wat dit betekent voor het beantwoorden van onze hoofdvraag.