Groepsbijeenkomsten studieloopbaanbegeleiding in de steigers vanwege lage opkomst. Een onderzoek naar het effect van drie factoren op de aanwezigheid van studenten bij de groepsbijeenkomsten van studieloopbaanbegeleiding.
Summary
Studieloopbaanbegeleiding wordt gezien als een belangrijk onderdeel binnen het hedendaags beroepsonderwijs. Uit de praktijk blijkt dat studenten dit onderdeel niet altijd even belangrijk vinden. In dit onderzoek is onderzocht of de mate van motivatie van studenten ten aanzien van groepsbijeenkomsten van studieloopbaanbegeleiding, het interpersoonlijk gedrag van studieloopbaanbegeleiders en de overeenkomst tussen de wens van de student en de ervaren inhoud van het programma invloed heeft op de aanwezigheid van de studenten bij de groepsbijeenkomsten van de studieloopbaanbegeleiding. Met behulp van vragenlijsten is een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder 120 propedeusestudenten van het Instituut Sport- en Bewegingsstudies van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Resultaten tonen aan dat intrinsieke motivatie van de student en de mate van vriendelijk en behulpzaam gedrag van de studieloopbaanbegeleider een positief effect hebben op de aanwezigheid van de studenten bij de groepsbijeenkomsten. De mate van nabijheid van de studieloopbaanbegeleider heeft indirect effect op deze aanwezigheid. Het blijkt dat geslacht, leeftijd en de opleiding van de student geen effect heeft op de aanwezigheid van studenten bij de groepsbijeenkomsten van studieloopbaanbegeleiding. Veel uitkomsten bevestigen eerdere studies, maarer zijn ook nieuwe resultaten gevonden. Deze worden samen met mogelijke verklaringen, praktische redeneringen en suggesties voor vervolgonderzoek besproken in de discussie.