View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Minder Boos?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Peters, MBI-3150208 en Timmers, MKD-3417999.pdf (288.1Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Peters, M.B.I.
        Timmers, M.K.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is een effectstudie verricht naar de preventieve training Minder Boos. Er is onderzocht of na het volgen van de training Minder Boos het sociale informatieverwerkingproces van de kinderen verbeterd is en of het probleemgedrag en agressief gedrag zijn afgenomen. Een experimentele groep, controlegroep en vergelijkingsgroep zijn met elkaar vergeleken aan de hand van ouderrapportages en leerkrachtenrapportages. Tevens is het sociale informatieverwerkingsproces van het kind in kaart gebracht. De vragenlijsten en vignetten zijn allen twee keer afgenomen, met een tijdspanne van acht weken. Hierbij heeft alleen de experimentele groep de training Minder Boos gevolgd. Uit de resultaten van de voormeting is gebleken dat de experimentele groep en de controlegroep meer probleemgedrag en meer agressief gedrag vertonen dan de vergelijkingsgroep. Er is geen verschil in de mate van problemen in het sociale informatieverwerkingsproces tussen de groepen gevonden. Op de nameting vertoont de experimentele groep als enige een afname in algemeen probleemgedrag, in agressief gedrag en in problemen in het sociale informatieverwerkingsproces. De vergelijkingsgroep laat zelfs vaak een toename in problematiek zien. Uit de resultaten blijkt echter dat het sociale informatieverwerkingsproces geen verklaring kan bieden voor de afname van het probleemgedrag bij de kinderen die de training Minder Boos hebben gevolgd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8262
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo