View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hier zie je een meisje. Wast de vrouw zichzelf? - Onderzoek naar de verwerking van wederkerende en persoonlijke voornaamwoorden bij normaal ontwikkelende kinderen en kinderen met het downsyndroom.

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk 3373142.pdf (1004.Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Dijke, A.C.E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit eindwerkstuk Communicatie doe ik onderzoek naar de verwerking van persoonlijke en wederkerende voornaamwoorden bij normaal ontwikkelende kinderen (leeftijd 4-5) en bij kinderen met het downsyndroom (leeftijd 14-19). Al jaren lang wordt er onderzoek gedaan met zinnen opgebouwd volgens de “Classic Condition”, waardoor er twee actieve referenten zijn in een zin. Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat normaal ontwikkelende kinderen meer moeite hadden met de verwerking van persoonlijke vnw dan met die van wederkerende vnw (Chien & Wexler, 1990). Voor kinderen met het downsyndroom was dat juist precies andersom: zij hadden juist meer moeite met de verwerking van de wederkerende vnw dan met die van de persoonlijke vnw (Perovic, 2006). Uit recent onderzoek is gebleken dat door het veranderen van de zinsstructuur deze problemen met persoonlijke vnw bij de normaal ontwikkelende kinderen kunnen worden opgelost (Spenader et.al., 2009). In mijn onderzoek gebruik ik een “Truth Value Judgement Task” volgens hun methode (de “Single Topic Condition”) om te kijken of zo ook de problemen met wederkerende vnw bij de kinderen met het downsyndroom kunnen worden opgelost. Uit mijn resultaten blijkt dat dit inderdaad het geval is; de kinderen met downsyndroom scoren niet, zoals eerder, hoger op persoonlijke vnw dan op wederkerende vnw of de “Fillers”. Het IQ had daar geen significant effect op. Uit mijn onderzoek blijkt eveneens dat normaal ontwikkelende kinderen nog wel beter presteren op persoonlijke vnw dan op de wederkerende vnw. Dit is in strijd met de resultaten van Spenader et.al. (2009). Dit is te verklaren door het ontbreken van een pretest en het gebruik van andere afbeeldingen. De scores lagen echter wel boven gokkans. Uiteindelijk scoorden de normaal ontwikkelende kinderen beter op de wederkerende vnw en de “Fillers” dan de kinderen met het downsyndroom. Bij de persoonlijke vnw waren er geen significant verschillen tussen de groepen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8248
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo