View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samenwerkend leren: de invloed van de samenstelling van duo’s – met betrekking tot het rekenniveau – op de individuele leerresultaten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Verlinde, TM-3481964 .pdf (524.3Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Verlinde, T.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het basisonderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van samenwerkend leren. Dat samenwerken de individuele leerresultaten kan verhogen, is gebleken uit vele onderzoeken. Echter hoe de samenstelling van de groepjes het meest optimaal is, is nog onduidelijk. In dit onderzoek ligt de focus op het rekenniveau van de leerlingen. Er wordt onderzocht wat de invloed is van de duosamenstelling, met betrekking tot het rekenniveau, op de individuele leerresultaten en de interactie. De deelnemers zijn 167 basisschoolleerlingen uit acht groepen 8 in Nederland. Er is gewerkt met een rekentaak met opgaven over een balans, die bestaat uit drie delen: een individuele pre-test, een samenwerkingsgedeelte en een individuele post-test. De interactie tijdens de samenwerkingsgesprekken is volledig gecodeerd en er zijn verschillende regressiemodellen opgesteld om te onderzoeken welke factoren invloed hebben op de individuele leerresultaten en de interactie. Het blijkt dat het rekenniveau van zowel de leerling als de partner een significante invloed heeft op zowel de interactie als de leerprestatie. Hoe hoger het niveau van beide leerlingen, hoe meer correcte uitspraken worden gedaan tijdens de interactie en hoe hoger het uiteindelijke leerresultaat. Het interactie-effect van de scores van beide leerlingen heeft geen significante invloed op de interactie noch op de prestatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8243
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo