Storm en stilte. Kinetische kunst van toen en nu vergeleken
Summary
Deze scriptie is gebaseerd op het onderzoek naar verwantschap en verschillen tussen de eerste generatie kinetische kunstenaars en hedendaagse kinetische kunstenaars. Om dit te onderzoeken wordt gekeken naar achterliggende ideeën, die met name door kunsthistorici en kunstcritici en in mindere mate door de kunstenaar zelf aan (de beweging van) kinetische kunstwerken van de eerste generatie kunstenaars ten grondslag worden gelegd. Er vindt een onderzoek plaats naar kinetische kunstwerken van hedendaagse kunstenaars, door middel van schriftelijke en telefonische interviews met kunstenaars over hun inspiratiebronnen en theorieën en interpretaties van kunstcritici en kunsthistorici. Er wordt onderzocht in hoeverre de op de kunst van de eerste generatie gebaseerde theorieën overeenkomen met de achterliggende ideeën van hedendaagse kunstwerken. Aan de hand van Richard Wollheims artikel ‘Pictorial Style: Two Views’ (1993) richt deze thesis zich op de individuele stijlkenmerken van een aantal representatieve kinetische kunstenaars van de eerste en de tweede generatie, om te onderzoeken of er bij kinetische kunst, zowel van de eerste generatie als van de hedendaagse kunstenaars, specifieke stijlkenmerken waar te nemen zijn. Daarbij wordt gekeken welke hedendaagse kinetische kunstenaars overeenkomstige stijlkenmerken hebben met kinetische kunstwerken van de eerste generatie kunstenaars. Alvorens de kinetische stijlkenmerken te onderzoeken zal behandeld worden wat deze zijn en waarin deze verschillen van algemene stijlkenmerken.