Omstreden grootheid: de receptie van Brahms in Engelstalige musicologische literatuur, 1945-1960
Summary
Het is bemerkt dat Brahms een lagere reputatie genoot binnen de muziekwetenschap in het midden van de twintigste eeuw dan nu het geval is. In dit werkstuk wordt onderzocht op welke basis oordelen over Brahms’ status in de Engelstalige muziekwetenschap werden gemaakt vanaf 1945 tot 1960. Hierbij wordt gebruik gemaakt van secundaire literatuur die kritisch is tegenover dergelijke oordelen over de grootheid of genialiteit van een componist. In deze literatuur worden de denkbeelden die in de muziekwetenschap om deze begrippen hangen uiteengezet. De geselecteerde primaire bronnen suggereren dat Brahms’ status geen consensus genoot in de Engelstalige musicologische literatuur van de jaren veertig en vijftig. In deze teksten zijn oordelen over Brahms’ grootheid grotendeels het resultaat van een vernomen gebrek aan of aanwezigheid van emotie of inspiratie, waar de intellectuele kwaliteiten van Brahms’ muziek niet betwist worden. Auteurs die Brahms hoog achten schrijven hem daarbij vaak de vaardigheid technisch perfect te kunnen componeren toe. Bijzonder gangbaar zijn metingen en vergelijkingen met andere componisten, wiens plaats in de canon als vanzelfsprekend wordt gezien.