“Een casestudie van een Competentie Assessment Programma voor leerkrachten in het Middelbaar Beroeps Onderwijs.”
Summary
De Wet Beroepen in het Onderwijs (Wet-BIO) beschrijft bekwaamheidseisen als kwaliteitsnorm voor onderwijspersoneel. Volgens de Wet BIO moeten deze bekwaamheidseisen verworven en onderhouden worden. Om dit zinvol te kunnen doen is competentie assessment voor leerkrachten noodzakelijk.
Binnen het ROC-Nijmegen worden beleidsmaatregelen genomen om de competenties van leerkrachten in beeld te brengen. Omdat implementatie van dergelijke beleidsmaatregelen erg kostbaar is, is het zinvol om de genomen maatregelen te evalueren. Vragen die hierbij naar voren komen zijn: Hoe wordt er nu omgegaan met competentie assessment voor leerkrachten? En hoe verschilt deze aanpak met de laatste onderwijskundige inzichten?
Door middel van een casestudie wordt het competentie assessment voor docenten onderzocht. Baartman (2008) beschrijft 12 kwaliteitscriteria voor competentie assessment programma’s (CAP’s). Met behulp van deze kwaliteitscriteria zijn de beleidsmaatregelen van het ROC-Nijmegen geëvalueerd. Voor deze casestudie zijn beleidsdocumenten kritisch bekeken, twee beleidsmedewerkers, vier teammanagers en twee leerkrachten geïnterviewd. Ten slotte is een enquête afgenomen onder leerkrachten om een volledig beeld te krijgen van het CAP. Hoewel het ROC-Nijmegen wel voldoet aan de eisen van de Wet-BIO, voldeed het CAP niet aan de gestelde kwaliteitscriteria.