View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Are reading comprehension and literary competence related? A study into the relationship between literary competence and English reading comprehension of pupils in vwo-5

        Thumbnail
        View/Open
        201807_Scriptie_ definitief Jolanda Oldenburg 9059830.pdf (393.8Kb)
        JO_9059830_Appendices_Master_Thesis.pdf (1.042Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Oldenburg, J.A.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek richtte zich op de relatie tussen literaire competentie en Engelse leesvaardigheid. Onderzoek vond plaats op een Nederlandse school voor havo-vwo. In totaal namen drieënveertig leerlingen uit vwo-5 deel. Daarvan zaten zesentwintig leerlingen in een reguliere vwo-5 klas en zeventien leerlingen in een 5-vwo klas met extra Cambridge Engels. Alle leerlingen namen deel aan een toets Engelse leesvaardigheid en vulden een literaire vragenlijst in. Tot slot beantwoordden twaalf leerlingen, zes uit elke klas, vragen met betrekking tot Engelse literaire fragmenten. Deze test toetste het literaire competentieniveau zoals door de leerlingen aangegeven in de literaire vragenlijst. De resultaten geven aan dat er een relatie bestaat tussen het literaire competentieniveau van de leerlingen en hun leesvaardigheid in Engels maar meer uitgebreid onderzoek is nodig om de sterkte van de relatie definitief te bevestigen. Uit de data blijkt dat de leerlingen met Cambridge Engels gemiddeld hoger scoorden voor leesvaardigheid en literaire competentie en dat jongens in beide klassen beter scoorden voor leesvaardigheid dan meisjes. In combinatie met de prozatest kan gezegd worden dat de leerlingen redelijk goed hun eigen literaire competentie niveau kunnen bepalen maar voor Engels gemiddeld niet het voor vwo gewenste literaire competentieniveau 4 bereiken. Gezien de relatie tussen literaire competentie en leesvaardigheid is het wenselijk om scholen te adviseren om het literatuuronderwijs beter aan te sluiten bij individuele leerlingen en gebruik te maken van doorlopende leeslijnen en didactische ondersteuning van websites zoals lezen voor de lijst en de daarvan afgeleide voor het moderne vreemde talen onderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/808
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo