In hoeverre zijn de schilderijen van de Vlaamse kunstenaar Henri de Braekeleer onder te brengen in het negentiende-eeuwse naturalisme, zoals omschreven door Gabriel P. Weisberg en H. Todts?
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar de naturalistische kenmerken in het werk van de Vlaamse kunstschilder Henri de Braekeleer. Eerst worden omschrijvingen gegeven van de kenmerken van naturalisme volgens Gabriel P. Weisberg en Herwig Todts. Vervolgens worden de schilderijen van Henri de Braekeleer ingedeeld in categorieën, evenals de schilderijen van de schildertweeling David en Pieter Oyens, op basis van de door Weisberg en Todts omschreven kenmerken en afhankelijk van de afbeelding (interieur/exterieur/figuren). De Oyens worden aangehaald aangezien hun werk veel naturalistische kenmerken zou bevatten. Daarna worden vergelijkbare schilderijen van Henri de Braekeleer en de gebroeders Oyens met elkaar vergeleken. Dan volgt een uitwijding met betrekking tot wat kunstcritici over de Braekeleer en de Oyens hebben geschreven, of deze kunstenaars volgens hun onder te brengen zijn in naturalisme. Tot slot wordt er gekeken naar de levensstijl van Henri de Braekeleer. In de conclusie komen de resultaten van bovengenoemde invalshoeken samen.