View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Schoolboeken beter leesbaar! Een onderzoek naar het effect van moeilijke woorden in schoolteksten op het tekstbegrip van tweedejaars VMBO en VWO-scholieren.

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk.doc (284.5Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Cornelissen, M.A.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een onderzoek naar het effect van moeilijke woorden in schoolboeken op het tekstbegrip van tweedejaars VMBO en VWO-scholieren. Dit onderzoek is afgenomen aan het Stedelijk College Eindhoven en het Christelijk Lyceum in Veenendaal. In het totaal hebben 56 VWO- en 51 VMBO-leerlingen deelgenomen aan het onderzoek. Het tekstbegrip is in dit onderzoek gemeten door middel van cloze-toetsen. Ongeveer de helft van de VWO-ers en de helft van de VMBO-ers kreeg een cloze-toets met makkelijke woorden voorgelegd, de andere helft van de scholieren kreeg een cloze-toets met moeilijke woorden voorgelegd. Daarnaast moesten alle leerlingen ter controle een woordenschattoets van de Rijksuniversiteit Groningen en een CITO leesvaardigheidstoets maken. Er waren geen significante verschillen in leesvaardigheid en woordenschat tussen de VMBO-leerlingen die de verschillende versies van de cloze-toets invulden (moeilijk vs. makkelijk). Dit gold ook voor de VWO-leerlingen. Wel was er een significant verschil in leesvaardigheid en woordenschat tussen VWO- en VMBO-scholieren. Uit de resultaten van de cloze-toets bleek dat er een hoofdeffect gevonden was voor schoolniveau en de versie van de tekst. VWO-scholieren scoorden, ongeacht de versie, significant beter op tekstbegrip dan VMBO-scholieren. Daarnaast scoorden alle leerlingen significant beter op tekstbegrip op de versie met makkelijke woorden dan op de versie met moeilijke woorden. Ook bleek uit de resultaten dat er sprake was van een interactie effect tussen de versie van de tekst en schoolniveau. De versie van de tekst had significant meer effect op het tekstbegrip van VMBO-leerlingen dan op het tekstbegrip van VWO-leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8010
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo