View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van een 'persoonlijke hulpbronnen' micro interventie op de cognitieve beoordeling, werk-privé balans, prestatie en tevredenheid bij werkende moeders.

        Thumbnail
        View/Open
        Rigter 3055868.pdf (269.3Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Rigter, L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit veld-experiment heeft aan de hand van het Transactionele Model van Stress (Lazarus & Folkman, 1994) gekeken naar het effect van een persoonlijke hulpbronnen micro interventie uit de positieve psychologie, op de cognitieve beoordeling, werk-privé balans en tevredenheid bij werkende moeders met jonge kinderen (N = 27). Het huidige onderzoek had als doel op korte termijn om participanten situaties eerder als uitdaging en minder als bedreiging te laten beoordelen. Op langere termijn was het doel om een betere werk-privé balans (veel facilitatie, weinig conflict en een overall gevoel van balans) te creëren. Participanten hebben een week lang persoonlijke hulpbronnen ingezet en werden vergeleken met een controlegroep. De participanten hebben op drie meetmomenten online een vragenlijst ingevuld: voor aanvang van de interventieweek (T0), direct na de interventieweek (T1) en een maand na de interventieweek (T2). Uit de resultaten is naar voren gekomen dat participanten in de interventie conditie, vergeleken met de controle conditie, het vervullen van verschillende rollen bij het combineren van werk en privé eerder als uitdaging (primaire beoordeling) beoordeelden en dat zij rapporteerden energie te krijgen van hun werk, waardoor zij thuis een betere bijdrage konden leveren (energie gerelateerde werk-thuis facilitatie). Er werd geen ondersteuning gevonden voor de verwachtingen dat participanten in de interventie conditie het combineren van verschillende rollen minder als bedreiging zouden zien en dat zij meer uitdagingsgerelateerde en minder bedreigingsgerelateerde emoties zouden ervaren vergeleken met de controle conditie. Ook is er geen effect gevonden van de persoonlijke hulpbronnen micro interventie op prestatie en tevredenheid, zowel op het werk als in het privéleven. Dit onderzoek biedt nieuwe theoretische inzichten in de positieve effecten die het vervullen van meerdere rollen kan hebben.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7980
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo