Je eigen video ontwerpen: (on)mogelijk? Praktische en algemeen didactische handvatten voor startende docenten
Summary
Het ontstaan van dit onderzoek heeft alles te maken met onze eigen lespraktijk en onze
persoonlijke onderwijsidealen. Johan liep er in zijn lespraktijk steeds tegen aan dat er zo weinig
videomateriaal beschikbaar was voor zijn lessen kerkgeschiedenis. Hij vroeg zich daarom af of het
niet mogelijk zou zijn om zelf wat te ontwerpen. Gerard voelde hier wel wat voor en zo ontstond
onze zoektocht naar handvatten voor de startende docent.
De onderzoeksvraag die wij aan het begin van ons onderzoek hebben geformuleerd, luidt:
“Welke praktische en didactische handvatten kunnen er gegeven worden voor het ontwerpen1 van
een video in een onderwijscontext?” Dat wij in onze subtitel nadrukkelijk spreken over de startende
docent heeft alles te maken met de onderzoeksmethode die wij gekozen hebben. In dit artikel
zetten we ons onderzoek uiteen. Allereerst geven we een theoretisch kader aangaande
videodidactiek en het ontwerpen van video’s. Vervolgens werken we onze onderzoeksmethode uit,
gevolgd door de resultaten. Tenslotte komen we tot een zevental handvatten voor het ontwerpen
van eigen didactische video’s.