Psycho-educatie voor patienten van Assertive Community Treatment; een onderzoek naar de wensen, behoeften en mogelijkheden
Summary
Samenvatting
Psycho-educatie voor patiënten van Assertive Community Treatment: een onderzoek naar de wensen, behoeften en mogelijkheden
Inleiding: Onderzoek naar effecten van psycho-educatie voor patiënten met schizofrenie en verwante stoornissen toont aan dat terugval en heropnamen kunnen worden teruggedrongen. Ook zijn positieve effecten op kwaliteit van leven en sociale contacten gevonden. Het percentage patiënten dat psycho-educatie volgt ligt rond de 20 tot 30. Met name patiënten van ACT volgen nauwelijks psycho-educatie.
Doel: Een beeld vormen van de wensen en behoeften van patiënten van ACT op het gebied van psycho-educatie en de mogelijkheden onderzoeken binnen het team om hieraan tegemoet te komen .
Onderzoeksvragen: Wat zijn de wensen en behoeften van patiënten van ACT op het gebied van psycho-educatie? Wat zijn de achtergronden van die wensen en behoeften? Wat zijn de ervaringen en meningen van de betrokken hulpverleners?
Methode: Een inventarisatieonderzoek door middel van een korte gestructureerde vragenlijst (n=25) en een kwalitatief onderzoek met behulp van diepte-interviews met patiënten (n=5) naar de wensen en behoeften, aangevuld met interviews met betrokken hulpverleners van een ACT team (n=3).
Resultaten: Een derde van de respondenten geeft aan psycho-educatie te willen. Sommige patiënten die geen psycho-educatie willen, vinden zichzelf niet ziek, maar juist zij blijken een grote lijdensdruk te hebben: ze voelen zich niet geaccepteerd en leven in een isolement.
Conclusie: Patiënten van ACT die er behoefte aan hebben en er open voor staan moeten psycho-educatie aangeboden krijgen, individueel of in een kleine groep. Andere patiënten zijn meer gebaat bij de presentiebenadering, waar psycho-educatie een geïntegreerd onderdeel van uitmaakt.
Aanbevelingen: verpleegkundigen scholen in de presentiebenadering; uitbreiding aantal ervaringsdeskundigen.
Abstract
Psycho education for patients supported by Assertive Community Treatment: a study of the needs, preferences and possibilities
Background: Research on the effects of psycho education for patients with schizophrenia and related disorders shows a reduction of relapse and rehospitalisation. Positive results on quality of life and social contacts have also been found. About 20 to 30 % of the patients actually participate in a psycho education program. Especially patients who are supported by ACT rarely participate in psycho education.
Aim: To determine the needs and preferences of patients supported by ACT concerning psycho education and to investigate the possibilities to fulfill these wishes and preferences within the ACT team.
Research questions: What are the needs and preferences of patients supported by ACT about psycho education? What is the background of these needs and preferences? What are the experiences of the professionals?
Method: A survey study on the patients’ needs and preferences about psycho-education (n=25) combined with a qualitative study (n=5) using in-depth interviews to determine the factors underlying these needs and preferences. Additionally professionals of the ACT team were interviewed (n=3).
Results: One third of the patients mention that they want psycho-education. Some patients who do not want psycho-education do not consider themselves as being ill. Yet they appear to experience more distress; they do not feel accepted and live in isolation.
Conclusion: Psycho education for patients supported by ACT can be offered to those patients who are open to it. They prefer an individual program or in a small group. Other patients will benefit more by the Presence Approach, of which psycho education is an integrated part.
Recommendations: Educate nurses in the Presence Approach. Increase the number of experienced practitioners.
Keywords: Psycho education; ACT; Presence Approach; survey; qualitative study