Het effect van kenmerken van een professionele leergemeenschap op schooleffectiviteit
Summary
Scholen voor primair onderwijs in Nederland worden steeds meer gedwongen verantwoording af te leggen over de opbrengsten van de leerlingen en veel veranderingen richten zich derhalve op het verhogen van de opbrengsten. Één van de manieren die zou kunnen leiden tot betere prestaties van leerlingen is te komen tot een professionele leergemeenschap. Deze manier heeft echter tot nu toe weinig aandacht gekregen in de discussie rondom schoolverbetering. Er is internationaal relatief weinig onderzoek gedaan naar de relatie tussen de professionele leergemeenschap en de resultaten van leerlingen. De onderzoeken die zijn gedaan laten een positief beeld zien. Dit onderzoek richt zich op de samenhang tussen de mate waarin een school voor primair onderwijs een professionele leergemeenschap vormt en schooleffectiviteit in de vorm van testresultaten van leerlingen en de mate waarin de kenmerken van een professionele leergemeenschap de schooleffectiviteit in de vorm van testresultaten van leerlingen kunnen voorspellen. Zeven van de negen kenmerken vertonen een significante correlatie met schooleffectiviteit, terwijl vijf van de negen kenmerken (als set) een significant, maar zwak effect hebben op de schooleffectiviteit.