View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Meetmethodes voor pragmatische en hedonische kwaliteit van kinderwebsites

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Peggy Bisschop - 3354466 - 2011 - final.doc (4.420Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Bisschop, P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit paper beschrijft een onderzoek naar de juiste meetmethodes voor pragmatische en hedonische kwaliteit van websites voor kinderen. Er zijn drie websites beoordeeld op pragmatische en hedonische kwaliteit door tien kinderen tussen 9 en 12 jaar. Eerdere onderzoeken hebben de voor- en nadelen van meetmethodes en hoe het best user experience (gebruikerservaring) te meten is, beschreven. Beauty, goodness, fun en usability zijn in dit onderzoek met een combinatie van subjectieve en objectieve meetmethodes gerapporteerd om een evenwichtige uitkomst te krijgen. Resultaten van het onderzoek bevestigen enkele hypothesen. Pragmatische kwaliteit bleek onstabieler dan hedonische kwaliteit en doordat goodness aan pragmatische kwaliteit gerelateerd kan worden, is die factor ook minder stabiel dan beauty, die overigens aan hedonische kwaliteit gerelateerd kan worden. Fun staat overigens in verband met beauty, maar niet altijd met goodness. Afhankelijk van een gebruiker zijn doeleinde, zoals educatie en/of vermaak, zijn hedonische en pragmatische kwaliteit niet altijd evenveel van belang. Concluderend is het effect van de juiste interactie op zoekgedrag en affect tussen de mens en het systeem nog altijd moeilijk te meten, maar draagt dit paper bij aan de richtlijnen voor het meten van pragmatische en hedonische kwaliteit van websites voor kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7771
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo