Verschil moet er zijn Kwaliteitskenmerken van leermiddelen vanuit verschillende perspectieven van belanghebbenden
Summary
Een leermiddel heeft verschillende groepen belanghebbenden. De belanghebbenden die aan dit onderzoek deelnemen zijn leerlingen uit VMBO 3, HAVO 3 en VWO 3, docenten uit het voortgezet onderwijs, directieleden, uitgevers, beleidsmakers en lerarenopleiders. Voor elke belanghebbende heeft het leermiddel een andere functie. Leermiddelen kunnen een primaire en/of secundaire functie vervullen. Voor deze functies zijn kwaliteitskenmerken gedefinieerd. In dit onderzoek staan de kwaliteitskenmerken van een leermiddel centraal. De waarde die de belanghebbende geeft aan de kwaliteit van het leermiddel kan uiteenlopen. De kwaliteit van een leermiddel kan niet vastgesteld worden zonder inzicht te hebben in welke kwaliteitskenmerken de verschillende belanghebbenden relevant vinden en in hoeverre zij hierin verschillen. Dit inzicht wordt verkregen door middel van een vragenlijst waarin de groepen belanghebbenden het belang van de kwaliteitskenmerken waarderen. Door middel van dit onderzoek wordt bepaald welke kwaliteitskenmerken van leermiddelen verschillende groepen belanghebbenden relevant vinden en in hoeverre zij hierin verschillen.