View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Creatief schrijven als sleutel tot beter schrijfvaardigheidsonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        R Slettenhaar 6878520 masterscriptie definitief.docx (15.86Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Slettenhaar, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De kwaliteit van het schrijfvaardigheidsonderwijs in Nederland, en daarmee de kwaliteit van de schrijfvaardigheid van Nederlandse leerlingen, is al jaren onder de maat. Om hier verbetering in te brengen, groeit de roep om creatief schrijven structureel in het schrijfvaardigheidsonderwijs te integreren. Wanneer leerlingen door middel van creatief schrijven leren om via de affordances van taal hun eigen denkwijzen te ontwikkelen en tot uiting te brengen, kan dat zorgen voor een hogere intrinsieke motivatie en daarmee betere prestaties. De Schrijfakademie is een initiatief dat hierop inspeelt. Dit onderzoek richt zich op de vraag of de opdracht ‘Betoog, kies je publiek’ van De Schrijfakademie de schrijfvaardigheid van leerlingen in verschillende jaarlagen en niveaus van het voortgezet onderwijs verbetert. Om de schrijfvaardigheid te beoordelen wordt gekeken naar tekststructuur, duidelijkheid en coherentie. Spelling, grammatica en woordenschat worden buiten beschouwing gelaten in de beoordeling. De resultaten laten zien dat leerlingen over het algemeen beter scoren bij de opdracht van de Schrijfakademie dan bij opdrachten uit hun reguliere lesmethode. Uit dit onderzoek blijkt echter niet eenduidig of die verbetering is toe te schrijven aan de door De Schrijfakademie gehanteerde didactiek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/772
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo