Het effect van het ontbreken van voorbeeldgedrag en directe feedback van begeleiders op de reflectie van leerlingen tijdens het werkplekleren in MBO-Opleidingen.
Summary
In augustus 2011 zal het competentiegericht onderwijs verplicht worden ingevoerd op alle MBO-opleidingen. Binnen deze opleidingen speelt het werkplekleren een belangrijke rol. Leerlingen leren in de praktijk in interactie met anderen. Door maatschappelijke ontwikkelingen binnen bijvoorbeeld de gezondheidszorg wordt er echter in de praktijk vaak individueel gewerkt en geleerd; het zogenaamde stand-alone leren. Hoewel in de literatuur vaak wordt aangegeven dat voorbeeldgedrag en feedback essentieel zijn voor het leren en het reflecteren moeten leerlingen in stand-alone situaties dit ontberen. In deze thesis wordt onderzoek beschreven naar het effect van het ontbreken van voorbeeldgedrag en feedback op de reflectie van de leerlingen. Leerlingen uit stand-alone situaties en leerlingen die met begeleiding op de werkplek leren is gevraagd een vragenlijst in te vullen over de kenmerken van hun werkplek. Daarnaast zijn hun reflectieverslagen geanalyseerd. Hieruit bleek dat het ontbreken van voorbeeldgedrag en feedback geen significant negatief effect had op het niveau van reflectie. Het gebruik van een methode om systematisch te reflecteren bleek wel effect te hebben op het niveau van reflectie.