View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taalinput van peers en de receptieve woordenschat en ontluikende geletterdheid van kleuters

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Waterham, C-3143392.pdf (306.5Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Waterham, C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Taalontwikkeling van jonge risicoleerlingen is van groot belang, aangezien het de basis vormt voor de verdere schoolse ontwikkeling. Ook in Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) wordt veel aandacht besteed aan taalontwikkeling, er is echter nog weinig bekend over het de invloed van het taalgebruik van peers. Het doel van dit onderzoek was de invloed van taalinput van peers op de receptieve woordenschat en ontluikende geletterdheid van 29 kleuters te onderzoeken. De tot de doelkinderen gerichte taalinput van peers werd geanalyseerd aan de hand van de transcripten van video-observaties van peer-interacties. Daarbij is het abstractieniveau, de gemiddelde lengte van de taaluitingen en diversiteit in woordgebruik van de peers vastgesteld. De bevindingen waren dat de kleuters een significante vooruitgang hadden geboekt op receptieve woordenschat en ontluikende geletterdheid. Risicoleerlingen bleken een significant snellere ontwikkeling op ontluikende geletterdheid (woordenschat) door te maken dan niet-risicoleerlingen. De gemiddelde lengte van taaluitingen en diversiteit van woordgebruik van peers bleken een klein effect te hebben op de receptieve woordenschat van de doelkinderen. Deze bevindingen geven het belang aan van peer-interacties in VVE.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7639
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo