Imagologie in Kulturanleitungen
Summary
In deze bachelorscriptie staat het thema beeldvorming in zogenaamde niet-wetenschappelijke cultuurhandleidingen centraal. De onderzoeksvraag luidt: is het beschreven fenomeen van misverstanden in interculturele communicatie een probleem door culturele verschillen of meer door het gebruik van een andere, verschillende communicatiestrategie? Met dit laatste wordt verwezen naar de studie Linguistic Awareness of Cultures van Müller-Jacquier (2000) waarin 10 categorieën van waarin misverstanden plaatsvinden en waarop misverstanden in interculturele situaties berusten, beschreven worden.
De hypothese luidde, dat dit corpus aan cultuurhandleidingen voornamelijk uit clichés zouden bestaan en de verschillen niet met behulp van de communicatieverschillen in de zin van Müller-Jacquier verklaard zouden worden. Een andere hypothese is, dat door de cultuurhandleidingen stereotypen gereproduceerd worden.
De belangrijkste conclusie aan de hand van de analyse is, dat veel aspecten niet direct met de categorieën van Müller-Jacquier verbonden kunnen worden, omdat vaak niet duidelijk beschreven word, waar de verschillen vandaan komen.