Professionals in het CJG: bruikbaarheid van Prestatie- indicatoren
Summary
In dit onderzoek is de bruikbaarheid van de CJG indicatoren voor professionals onderzocht.
Hiervoor zijn tien focusgroepen gehouden en er zijn vragenlijsten afgenomen, waar 36 professionals aan hebben meegewerkt. In de focusgroepen is gevraagd naar de ervaringen van professionals in het CJG, de meerwaarden en knelpunten, de informatiebehoefte om het werk zo adequaat mogelijk uit te kunnen voeren en wat ze in dit verband zouden willen registreren. In de vragenlijst is gevraagd naar de mate van bruikbaarheid van de CJG indicatoren, op het niveau van de individuele cliënt en om op een algemener niveau op het werk te kunnen reflecteren, en naar de mate van hanteerbaarheid van de CJG indicatoren.
De informatiebehoefte van professionals betreft vooral informatie over de (hulpverlenings-) geschiedenis van de individuele cliënt. De CJG indicatorenset werd echter significant bruikbaarder beoordeeld om op een algemener niveau op het werk te kunnen reflecteren dan op het niveau van de individuele cliënt. Professionals vonden de indicatoren lastig, net als de vraag naar de informatiebehoefte om het werk zo adequaat mogelijk uit te kunnen voeren. Om de CJG indicatoren aan te laten sluiten bij de informatiebehoefte van professionals blijkt nog een slag gemaakt te moeten worden, vooral voor professionals die niet functioneren in een loket in het CJG en / of zich niet bezig houden met beleid. Ook met betrekking tot de hanteerbaarheid van de CJG indicatoren blijkt nog een slag gemaakt te moeten worden.
Het is belangrijk om te investeren in bewustwording bij professionals, dat meten en reflecteren op de effecten van het werk een onderdeel is van het werk. Dit betreft niet enkel de individuele cliënt maar ook de bredere context van het CJG (organisatieniveau). Daarin zijn het ontwikkelen van een gezamenlijk gedragen visie, versterking van de CJG identiteit en professionalisering essentieel.