De invloed van vriendschap op het interactieproces en de leerprestaties bij samenwerkend leren.
Summary
De laatste decennia wordt samenwerkend leren steeds meer gebruikt als instructiestrategie om leren en prestatie te bevorderen. Bij het samenstellen van groepjes bij samenwerkend leren wordt vaak door leerkrachten de vraag gesteld of vriendjes en vriendinnetjes beter wel of niet bij elkaar in een groepje kunnen worden geplaatst. Leerlingen uit groepen 8 van verschillende scholen in Nederland (N = 108) hebben een rekentaak gemaakt met een vriend, eenzijdige vriend of geen vriend, waarbij de interactie bij de samenwerkingstaak werd opgenomen. Vrienden die samenwerken geven het meest gedetailleerde uitleg. Leerlingen die geen vrienden zijn en samenwerken geven het vaakst correcte gedetailleerde uitleg. En leerlingen die samenwerken en waar sprake is van eenzijdige vriendschap scoren het hoogst op de samenwerkingstaak. De gevonden verschillen zijn echter niet significant en er zijn alleen kleine en middelgrote effecten gevonden. De resultaten zijn informatief voor leerkrachten die samenwerkend leren in de praktijk gebruiken en voor andere professionals die werken met en/of binnen het onderwijs.