View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De praktijk van VVE Thuis. Een programma voor gezinsgerichte ontwikkelingsstimulering.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Berns, JM-0481602.pdf (511.5Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Berns, J.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek is inzicht te krijgen in hoeverre ouderbijeenkomsten, die gehouden worden in het gezinsgerichte ontwikkelingsprogramma VVE Thuis, zodanig worden vormgegeven dat een positief effect op het ondersteunend- en stimulerend gedrag van ouders verwacht kan worden. Een voorwaarde om dit te bereiken is dat begeleiders activiteiten uitvoeren die er op gericht zijn om 1) bij ouders een positieve attitude te ontwikkelen, 2) ouders sociale invloed te laten ervaren, 3) de eigen effectiviteit van ouders te vergroten, 4) vaardigheden aan ouders aan te leren en 5) mogelijke barrières op te heffen. In het voorjaar van 2011 zijn interviews afgenomen en observaties uitgevoerd bij elf begeleiders en dertien ouders. Uit de interviews en observaties bleek dat begeleiders tijdens ouderbijeenkomsten verschillende activiteiten uitvoerden die invloed hadden op het ondersteunend- en stimulerend gedrag van ouders. Veel van deze activiteiten waren in overeenstemming met de uitgangspunten van VVE Thuis. Op sommige locaties gaven de begeleiders te weinig of geen informatie aan ouders en op sommige locaties oefenden de begeleiders het beoogde gedrag niet met de ouders. De verwachting is dat deze ouders hierdoor geen positieve attitude zullen ontwikkelen en te weinig vaardigheden aanleren, waardoor bij deze ouders waarschijnlijk geen gedragsverandering zal optreden. Een aanbeveling is om begeleiders een training te geven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7524
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo