Woorden leren bouwen; Een corpusstudie naar de toepassing van wetenschappelijke inzichten over morfologisch bewustzijn in het Nederlandse taalonderwijs
Summary
In dit verslag is onderzocht of taalmethodes de wetenschappelijk inzichten over
morfologisch bewustzijn toepassen. Hierbij staat de relatie tussen het morfologisch
bewustzijn en leesvaardigheid centraal. Onderzoek wijst namelijk uit dat morfologisch
bewustzijn een positieve relatie heeft met het decoderen van woorden, begrijpend
lezen en woordenschat. De taalmethodes die zijn onderzocht lopen van groep 4 tot
en met het tweede jaar van het voortgezet onderwijs. Voor het basisonderwijs zijn
twee algemene taalmethodes en twee begrijpend lezen methodes onderzocht, voor
het voortgezet onderwijs zijn twee taalmethodes onderzocht voor het vmbo-b/k en
het havo/vwo. Uit het onderzoek blijkt dat een aantal inzichten over morfologisch
bewustzijn wel degelijk terug te vinden zijn in de methodes. Zo wordt er op
morfologisch bewustzijn getraind, komen de oefeningen uit de methodes overeen
met de oefeningen die in eerder onderzoek gebruikt zijn en wordt er bij twee
methodes een relatie tussen morfologisch bewustzijn en het ontwikkelen van
woordenschat gesuggereerd. De link van het morfologisch bewustzijn met
leesvaardigheid en begrijpend lezen wordt alleen nauwelijks gelegd in de methodes.