Met plezier naar de brugklas. Een onderzoek naar het effect van de zomercursus ‘Plezier op school’ op de sociometrische status, zelfwaardering en zelfwaargenomen sociale acceptatie van leerlingen bij de transitie van de basisschool naar de middelbare school.
Summary
De transitie van de basisschool naar de middelbare school is voor veel kinderen een kritieke levensgebeurtenis met veel veranderingen in de omgeving en op sociaal gebied. De klas van het kind speelt hierbij een belangrijke rol. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de mate van acceptatie door klasgenoten op negenjarige leeftijd de zelfwaardering, wat betreft sociale acceptatie, op de leeftijd van twaalf jaar voorspelt. In dit onderzoek is gekeken naar het effect van de zomercursus 'Plezier op school' op de sociometrische status en op de zelfwaardering en zelfwaargenomen sociale acceptatie van kinderen met sociale problemen bij 375 Nederlandse basisschoolkinderen tussen de 10 en 13 jaar. De resultaten laten zien dat de sociometrische status van leerlingen die de zomercursus 'Plezier op school' wel en niet hebben gevolgd stabiel blijft over tijd. De verandering van zelfwaardering en zelfwaargenomen sociale acceptatie over tijd is niet afhankelijk van de verandering van sociometrische status bij de controlegroep. De verandering van zelfwaardering over tijd is ook niet afhankelijk van de verandering van
sociometrische status bij de controlegroep. De verandering van zelfwaargenomen sociale acceptatie over tijd is bij de experimentele groep wel afhankelijk van de verandering van sociale impact, maar niet van de verandering van sociale voorkeur.