View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ervaren assertiviteit in het Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs: Determinantenonderzoek naar ervaren (sub-)assertief gedrag onder Sallandse vmbo-leerlingen van het Carmel College in Raalte

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Emonts, WWGP-3487377.pdf (234.2Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Emonts, W.W.G.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek heeft inzicht gebracht in de gedrags- en omgevingsdeterminanten die vmbo leerlingen uit de regio Salland ervaren ten aanzien van (sub)assertief gedrag. Nadat inzichten zijn verkregen in deze determinanten, zijn aandachtspunten geformuleerd voor het project ‘Fit for Life’. Er zijn open interviews gehouden waarin vragen werden gesteld met betrekking tot de determinanten: attitude, sociale invloed, eigen-effectiviteit, vaardigheden, barrières en protectieve factoren. Deze determinanten zijn bespreekbaar gemaakt aan de hand van de volgende thema’s: opkomen voor jezelf, een verzoek doen (aan een onbekende), jezelf presenteren voor een groep, gevoelens uiten, een verzoek afwijzen en complimenten ontvangen/geven. Participanten waren 17 tweede- en vierdejaars vmbo leerlingen, zowel jongens als meisjes, van het Carmel College in Raalte. Geconcludeerd kan worden dat leerlingen uitgedaagd moeten worden om assertief te handelen in onbekende situaties, met steun van specifieke personen, zoals leeftijdsgenoten, ouders en leraren. Dit moet leiden tot een succesvolle ervaring, zodat leerlingen angsten kunnen overwinnen en de vereiste vaardigheden kunnen verwerven. Aanbevolen wordt dat Fit for Life gebruik gaat maken van peer-tutoring, rollenspellen, uitwisseling en/of het aanleren van specifieke beroepsvaardigheden. Meisjes zouden daarbij extra aandacht behoren te krijgen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7414
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo