View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taalontwikkeling bij peuters; de samenhang tussen foneemidentificatie, verbaal werkgeheugen en woordenschat bij 2- en 3-jarigen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dam, V van-3215202.pdf (305.1Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Dam, V. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Diverse studies hebben relaties gevonden tussen woordenschat, verbaal werkgeheugen en/of fonologische verwerking bij kinderen. Er zijn echter geen onderzoeken bekend die ook foneemidentificatie als maat voor fonologische verwerking hebben meegenomen of kijken naar verschillen tussen twee leeftijdsgroepen van peuters. Het eerste doel van dit onderzoek is kijken naar de samenhang tussen foneemidentificatie, verbaal werkgeheugen en woordenschat bij twee- en driejarige peuters in Nederland. Daarnaast zal een vergelijking tussen deze twee leeftijdgroepen gemaakt worden. In dit onderzoek zijn 24 tweejarige en 78 driejarige peuters, individueel, op drie taalvaardigheden getest: foneemidentificatie, verbaal werkgeheugen en woordenschat. Door middel van correlatieanalyses is de relatie tussen de drie variabelen onderzocht. Uit de resultaten blijkt dat er op tweejarige leeftijd een positieve relatie bestaat tussen foneemidentificatie en verbaal werkgeheugen, tussen foneemidentificatie en woordenschat en tussen verbaal werkgeheugen voor ‘niet-woordachtige’ woorden en foneemidentificatie. Op driejarige leeftijd bestaat er een positieve relatie tussen verbaal werkgeheugen voor ‘woordachtige’ woorden en foneemidentificatie. Bij beide groepen bestaan positieve relaties tussen verbaal werkgeheugen en woordenschat en tussen verbaal werkgeheugen voor woordachtige woorden en woordenschat. Deze resultaten laten zien dat taalvaardigheden al op jonge leeftijd met elkaar samenhangen. Echter, de specifieke samenhangen die gevonden worden, lijken leeftijdsafhankelijk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7408
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo