Sekseverschillen in speelgedrag op het kinderdagverblijf
Summary
In deze thesis is onderzocht of er sekseverschillen zijn in het speelgedrag van twee tot vierjarige kinderen, of de sekse van de speelpartner en de leeftijd van het kind hier invloed op hebben en of er sekseverschillen zijn in hoe kinderen met de leidster omgaan. Aan het onderzoek deden 73 kinderen mee van Nederlandse, Marokkaanse en Antilliaanse etniciteit. Elk kind is twee maal een half uur geobserveerd op het kinderdagverblijf tijdens vrij spel. Zoals verwacht was, is gevonden dat meisjes vaker huishoudelijke activiteiten naspelen en jongens meer met voertuigen spelen. Ook bleken jongens meer constructiespel te laten zien. In tegenstelling tot de verwachtingen is niet gevonden dat jongens meer stoeien dan meisjes. In overeenstemming met wat verwacht was, is gevonden dat wanneer kinderen seksetyperend speelgedrag laten zien, ze vaker spelen met iemand van dezelfde sekse dan met iemand van de andere sekse. Er bleek geen verband te zijn tussen de leeftijd van het kind en sekseverschillen in speelgedrag. Er is wel gevonden dat kinderen minder rondkijken en meer de leidster helpen naarmate ze ouder zijn. In tegenstelling tot de verwachtingen zijn er geen sekseverschillen gevonden in hoe het kind omgaat de leidster.