Eenheid en verscheidenheid in de buurt: De perceptie van ouders van het pedagogisch buurtklimaat en de relatie met residentiële stabiliteit en heterogeniteit.
Summary
Dit onderzoek verkent de relatie tussen residentiële stabiliteit, en inkomens- en etnische heterogeniteit in de buurt enerzijds en de perceptie van ouders van het pedagogisch buurtklimaat anderzijds. Bij 1,090 ouders uit zeventien Nederlandse buurten is een vragenlijst afgenomen over hun perceptie van a) de betrokkenheid van buurtbewoners bij kinderen en b) de buurt als plek voor kinderen om op te groeien. Een multilevel analyse toonde significante onverklaarde variantie op buurtniveau aan voor zowel de perceptie van ouders van de betrokkenheid van buurtbewoners bij kinderen (4.5%) als de buurt als plek voor kinderen om in op te groeien (11.5%). Uit de resultaten blijkt dat respectievelijk 38.8% en 28.4% van deze variantie wordt verklaard door residentiële stabiliteit en heterogeniteit. Ondanks dat de meeste onverklaarde variantie is gevonden op individuniveau, laten de resultaten zien dat buurtkenmerken van invloed zijn op het perspectief van ouders op het pedagogisch buurtklimaat.