View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Opvoeding in Beeld: ADHD, DBD en Comorbide ADHD-DBD bij jonge kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Agca, F-3181669 en Rayhi, Y-3293483.pdf (111.5Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Agca, F.
        Rayhi, Y.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond. Het doel van dit onderzoek was om na te gaan in hoeverre de opvoedingsstrategieën verschillen tussen moeders van kinderen met een diagnose ADHD, DBD of comorbide ADHD-DBD en moeders van normaal ontwikkelende kinderen. Methode. De steekproef bestond uit 185 kinderen in de leeftijd van 3,5 tot 5,5 jaar met ADHD, DBD, comorbide ADHD-DBD en een controlegroep. De data zijn verzameld aan de hand van door moeders ingevulde Parenting Practices Interview (PPI). Resultaten. Gecorrigeerd voor sociaal-economische status, bleken significante verschillen aanwezig te zijn tussen de opvoedingsstrategieën van moeders van kinderen uit de klinische groepen en de controlegroep. Moeders met zich gunstig ontwikkelende kinderen maakten niet vaker gebruik van positieve opvoedingsstrategieën dan moeders uit klinische groepen. Moeders uit klinische groepen maakten echter wel meer gebruik van negatieve opvoedingstrategieën. Hierbij zijn echter geen verschillen gevonden tussen de groepen ADHD, DBD en comorbide ADHD-DBD. Conclusies. Moeders van kinderen met ADHD, DBD of ADHD-DBD maakten vaker gebruik van negatieve opvoedingsstrategieën dan moeders met een zich gunstig ontwikkelend kind. Er zijn echter geen verschillen in opvoedingsstrategieën gevonden tussen de moeders uit de klinische groepen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7387
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo