Theorie en praktijk van de leerwerktaken
Summary
In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre transfer van leren plaatsvindt door gebruik te maken van leerwerktaken in de eerstejaarsstage van studenten moderne vreemde talen van de lerarenopleiding van hogeschool Windesheim en welke instructiefactoren daartoe essentieel zijn. Er is gebruik gemaakt van verschillende instructietheorieën zoals First principles of Instruction (Merrill, 2002) en Ten steps to complex learning (van Merriënboer en Kirschner, 2007). Middels vragenlijsten is onderzocht wat de algemene perceptie en taakperceptie van studenten en coaches met betrekking tot de leerwerktaken is en hun waardering voor uitvoerbaarheid en leerzaamheid van de leerwerktaken. De studenten en coaches zijn matig positief. De leerwerktaken Engels worden over het algemeen het laagst gewaardeerd. De leerwerktaken Frans worden door studenten het best gewaardeerd en de leerwerktaken Duits door coaches. Gezien de samenhang tussen taakperceptie, uitvoerbaarheid en leerzaamheid kan gesteld worden dat volledige instructies en een goede aansluiting op opleiding en stage leiden tot grotere waardering voor leerzaamheid en daardoor grotere transfer van leren. Tevens is vastgesteld dat leerwerktaken waarin instructies en leerdoelen op deeltaakniveau worden gegeven beter gewaardeerd worden dan andere leerwerktaken. Leerwerktaken waarbij studenten in de reflectie een koppeling moeten leggen tussen de uitgevoerde taak en de betekenis voor toekomstig handelen worden leerzamer gevonden.