View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Signalling en de split-attention theorie

        Thumbnail
        View/Open
        eindwerkstukcompleet.pdf (748.5Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Willems, A.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit artikel wordt onderzocht wat het effect is op de vindbaarheid en vindtijd van belangrijke informatie in informatieve teksten wanneer deze informatie in kaders in de lopende tekst aangeboden wordt. Aangenomen wordt dat bij het separaat aanbieden van informatie een zogenaamd split-attention effect optreedt. De kaders zorgen ervoor dat de lezer zijn aandacht moet verdelen over de verschillende onderdelen van de tekst. De proefpersonen die hebben meegewerkt aan dit onderzoek werden onderverdeeld in twee groepen. Groep A kreeg zes vragen over 5 pagina’s in een tekst waarbij het antwoord op vraag 1 opgezocht moest worden op een pagina met een kader en het antwoord op vraag 2 op een pagina zonder kaders etc. De antwoorden op de vragen werden bij groep B op tegenovergestelde wijze aangeboden. Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag werd er zowel gekeken naar de vindplaats van het antwoord als naar de vindtijd van het antwoord. In beide gevallen bleken er significante verschillen te vinden zijn die aantoonden dat de informatie in kaders slechter gevonden wordt en als deze al wordt gevonden de vindtijd aanzienlijk langer is. In dit onderzoek wordt aangetoond dat kaders met belangrijke informatie een negatieve invloed hebben op de vindbaarheid en vindtijd van deze informatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7359
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo