Signalling en de split-attention theorie
Summary
In dit artikel wordt onderzocht wat het effect is op de vindbaarheid en vindtijd van belangrijke informatie in
informatieve teksten wanneer deze informatie in kaders in de lopende tekst aangeboden wordt.
Aangenomen wordt dat bij het separaat aanbieden van informatie een zogenaamd split-attention effect
optreedt. De kaders zorgen ervoor dat de lezer zijn aandacht moet verdelen over de verschillende
onderdelen van de tekst. De proefpersonen die hebben meegewerkt aan dit onderzoek werden
onderverdeeld in twee groepen. Groep A kreeg zes vragen over 5 pagina’s in een tekst waarbij het
antwoord op vraag 1 opgezocht moest worden op een pagina met een kader en het antwoord op vraag 2
op een pagina zonder kaders etc. De antwoorden op de vragen werden bij groep B op tegenovergestelde
wijze aangeboden. Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag werd er zowel gekeken naar de
vindplaats van het antwoord als naar de vindtijd van het antwoord. In beide gevallen bleken er significante
verschillen te vinden zijn die aantoonden dat de informatie in kaders slechter gevonden wordt en als deze
al wordt gevonden de vindtijd aanzienlijk langer is. In dit onderzoek wordt aangetoond dat kaders met
belangrijke informatie een negatieve invloed hebben op de vindbaarheid en vindtijd van deze informatie.